ZİKİR DUA TEVBE VE İSTİĞFAR BAHSİ
NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF’İN DEVAMI NİTELİĞİNDEKİ RİVAYETLER:
49 - (589) حدثنا
أبو بكر بن
أبي شيبة وأبو
كريب (واللفظ لأبي
بكر) قالا:
حدثنا ابن
نمير. حدثنا
هشام عن أبيه،
عن عائشة؛
أن
رسول الله صلى
الله عليه
وسلم كان يدعو
بهؤلاء
الدعوات
"اللهم! فإني
أعوذ بك من
فتنة النار،
وعذاب النار،
وفتنة القبر،
وعذاب القبر،
ومن شر فتنة
الغنى، ومن شر
فتنة الفقر.
وأعوذ بك من
شر فتنة
المسيح
الدجال.
اللهم! اغسل
خطاياي بماء
الثلج والبرد.
ونق قلبي من
الخطايا كما
نقيت الثوب
الأبيض من
الدنس. وباعد
بيني وبين
خطاياي كما
باعدت بين
المشرق
والمغرب.
اللهم! فإني
أعوذ بك من الكسل
والهرم
والمأثم
والمغرم".
{49}
Bize Ebû Bekr b. Ebî
Şeybe ile Ebû Kureyb rivayet ettiler. Lâfız Ebû Bckr'indir. (Dedilerki): Bize
İbni Numeyr rivayet etti. (Dedikî): Bize Hişam babasından, o da Âişe'den naklen
rivayet ettiki:
Resûlullah (Sallallahu
Aleyhi ve Sellem) şu dualarla duâ edermiş:
«Allahım! Ben cehennemin
fitnesinden ve cehennemin azabından, kabrin fitnesinden ve kabrin azabından,
zenginlik fitnesinin şerrinden ve fakirlik fitnesinin şerrinden sana sığınırım.
Mesih-i Deccal fitnesinin şerrinden de sana sığınırım. Allahım! Benim
günahlarımı kar ve dolu suyu ile yıka! Kalbimi beyaz elbiseyi kirden pakladığın
gibi günahlardan pakla! Benimle günahlarımın arasını mağrîb ve meşrik arasmı
uzaklaştırdsğın gibi uzaklaştır. Allahım! Ben sana tenbellik, ihtiyarlık, günah
ve borçtan da sığınırım.»
49-م - (589) وحدثناه
أبو كريب.
حدثنا أبو
معاوية ووكيع
عن هشام، بهذا
الإسناد.
15 - باب
التعوذ من
العجز والكسل
وغيره
{M-49}
Bize bu hadîsi Ebû
Kureyb de rivayet etti. (Dedikî): Bize Ebû Muaviye ile Veki', Hişam'dnn bu
isnadla rivayet ettiler.
İzah:
Bu hadîsi Buhârî
«Kitâbu'd-Deavât»»'da tahric etmiştir.
Cehennem fitnesinden murâd
azab meleklerinin, kabir fitnesinden murâd da, münker ve nekir denilen suâl
meleklerinin muaheze şeklinde sorguya çekmeleridir. Zenginliğin fitnesi ise
şımarmak ve azmaktır. Fakirliğin fitnesi zenginlere hasedlik çekmek, zengine
karşı dinini ve namusunu lekeleyecek derecede tezellül ve dalkavukluk
göstermek; fakirliğine kızarak Allah'a isyan etmek gibi şeylerdir. Evvelce de
görüldüğü vecihle Deccal'a Mesih denilmesi gözlerinden birinin silinmiş kör
olmasından, yahut malûm birkaç gün içinde yeri dolaşmasındandır. Sıcak su, kir
ve pası daha güzel temizlediği halde bu hadîste temizliğin kar ve dolu ile
temsil edilmesi mübalağa içindir. Çünkü kar ve dolu el değmedik donmuş
sulardır. Bu sebeple onlarla temsil maksadı daha kuvvetli ifade eder.
Hattâbi'ye göre Resûlullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'in şerrinden Allah'a
sığındığı fakirlik, malın azlığı değil, gönül fakirliğidir. Fakirliğin fazileti
hakkında birçok hadîsler vârid olmuştur. İhtiyarlıktan murad; akıl ve hislerin
bozulduğu, yüzün çirkinleştiği ve birçok ibâdetlerin yapılamadığı geçkinlik
hâlidir ki, buna hususî tabiriyle erzel-i ömür derler.
Borçtan Allah'a
sığınması, borçlanan kimse çok defa yalan söylediği, va'd edip, sözünde
durmadığı ve çok defa ödeyemeden öldüğü içindir.